Poniedziałek - piątek
8:00- 17:00
Sobota
8:00 - 14:00
8:00- 17:00
Sobota
8:00 - 14:00
DIAGNOSTYKA I REGENERACJA WTRYSKIWACZY COMMON RAIL
Zapraszamy do współpracy w zakresie naprawy, regeneracji, czyszczenia i testowania wtryskiwaczy Common Rail:
14 V z samochodów osobowych oraz dostawcze (silniki HDI, CDI, DCI, TDCI, CRDI, JTD, MultiJet, CDTI, D-4D itp.)
Common-rail to coraz częściej stosowany system bezpośredniego wtrysku paliwa w samochodach z silnikiem wysokoprężnym (Diesla). Poniżej postaramy się przybliżyć zasadę działania oraz przedstawić wady i zalety tego rozwiązania.
Zasada działania Common-rail
W silnikach wykorzystujących system Common Rail zamiast sekwencyjnej pompy paliwa wykorzystywana jest pompa wysokociśnieniowa, która tłoczy paliwo do akumulatora zasilającego (zwanego również listwą lub szyną) wspólnego dla wszystkich cylindrów. Ciśnienie utrzymujące się w tym przewodzie wynosi ok. 1350 bar, niezależnie od obciążenia silnika ani od jego prędkości obrotowej. Następnie z listwy zasilającej paliwo podawane jest do wtryskiwaczy, które sterowane są elektronicznie, skąd jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania. Pompa Common Rail Dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy sterowanych elektronicznie możliwe jest dowolne kształtowanie czasu wtrysku, jego długości oraz dawki paliwa zależnie od wielu czynników (np. obciążenia silnika). Daje to również możliwość podziału wtrysku paliwa na 3 etapy:
- wtrysk pilotowy
- wtrysk właściwy
- dawka dopalająca
Taki wtrysk umożliwia lepsze spalenie dawki paliwa oraz zmniejszenie jego zużycia.
Zalety systemu
- lepsze spalanie paliwa
- niższe zużycie paliwa
- mała emisja spalin
- praca silnika jest bardziej miękka
- niższy poziom hałasu w porównaniu do tradycyjnego rozwiązania
- łatwość uzyskania wysokich parametrów silnika
Wady systemu
układ wymaga wysokiej jakości oleju napędowego gdyż niewielkie zanieczyszczenie może doprowadzić do zniszczenia wtryskiwaczy pracujących pod wielkim ciśnieniem wysokie ceny części w razie awarii
Przyszłość
Obecnie stosowany jest system common-rail II generacji charakteryzujący się ciśnieniem wtrysku rzędu 1600 bar oraz większą ilością etapów wtrysku (nawet do 7 faz). Coraz częściej stosowany jest również system III generacji. System ten ostro rywalizuje ze stosowanym przez niektórych producentów rozwiązaniem pompowtryskiwaczy. Które z tych rozwiązań zwycięży okaże się w przyszłości.
14 V z samochodów osobowych oraz dostawcze (silniki HDI, CDI, DCI, TDCI, CRDI, JTD, MultiJet, CDTI, D-4D itp.)
Common-rail to coraz częściej stosowany system bezpośredniego wtrysku paliwa w samochodach z silnikiem wysokoprężnym (Diesla). Poniżej postaramy się przybliżyć zasadę działania oraz przedstawić wady i zalety tego rozwiązania.
Zasada działania Common-rail
W silnikach wykorzystujących system Common Rail zamiast sekwencyjnej pompy paliwa wykorzystywana jest pompa wysokociśnieniowa, która tłoczy paliwo do akumulatora zasilającego (zwanego również listwą lub szyną) wspólnego dla wszystkich cylindrów. Ciśnienie utrzymujące się w tym przewodzie wynosi ok. 1350 bar, niezależnie od obciążenia silnika ani od jego prędkości obrotowej. Następnie z listwy zasilającej paliwo podawane jest do wtryskiwaczy, które sterowane są elektronicznie, skąd jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania. Pompa Common Rail Dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy sterowanych elektronicznie możliwe jest dowolne kształtowanie czasu wtrysku, jego długości oraz dawki paliwa zależnie od wielu czynników (np. obciążenia silnika). Daje to również możliwość podziału wtrysku paliwa na 3 etapy:
- wtrysk pilotowy
- wtrysk właściwy
- dawka dopalająca
Taki wtrysk umożliwia lepsze spalenie dawki paliwa oraz zmniejszenie jego zużycia.
Zalety systemu
- lepsze spalanie paliwa
- niższe zużycie paliwa
- mała emisja spalin
- praca silnika jest bardziej miękka
- niższy poziom hałasu w porównaniu do tradycyjnego rozwiązania
- łatwość uzyskania wysokich parametrów silnika
Wady systemu
układ wymaga wysokiej jakości oleju napędowego gdyż niewielkie zanieczyszczenie może doprowadzić do zniszczenia wtryskiwaczy pracujących pod wielkim ciśnieniem wysokie ceny części w razie awarii
Przyszłość
Obecnie stosowany jest system common-rail II generacji charakteryzujący się ciśnieniem wtrysku rzędu 1600 bar oraz większą ilością etapów wtrysku (nawet do 7 faz). Coraz częściej stosowany jest również system III generacji. System ten ostro rywalizuje ze stosowanym przez niektórych producentów rozwiązaniem pompowtryskiwaczy. Które z tych rozwiązań zwycięży okaże się w przyszłości.